غذاهای معروف بلغارستان

 کیفیت بالای فراورده های لبنی و گوشت همچنین سبزیجات وادویه جات خفیف بلغارستان، در دنیا زبانزد است .گوشت مرغ و خوک، پر مصرف ترین نوع گوشت در بلغارستان هستند،هرچند که ماهی و گوشت گوساله نیز طرفداران خاص خود را دارند و طبخ گوشت بره  به سبک بلغاری بسیار معروف است.

موساکا

موساکا غذای بسیار معروف بلغاری تهیه شده از سیب‌زمینی، تخم‌مرغ و گوشت چرخ‌کرده می باشد. این غذا در میان مردان بلغاری از محبوبیت زیادی برخوردار است و یک شوخی در میان آنان رایج است که می گویند: اگر زنی موساکا را به خوبی طبخ کرد، حتما با آن ازدواج کن.

سوپ سیرابی یا نفس اژدها

این سوپ از سیرابی و ادویه‌های متفاوت با سیر فراوان، پاپریکای قرمز و مقداری شیر می‌پزند و از سرکه، روغن زیتون، نمک و فلفل نیز برای طعم‌دار کردن آن استفاده می شود.سوپ سیرابی یکی از غذاهایی است که مانند کله پاچه ما ایرانیان معمولا در ساعات اولیه‌ی صبح و در رستوران‌های کوچک طبخ و سرو می‌شود.

فلفل شکم‌پر

یکی دیگر از غذاهای رایج در بلغارستان، فلفل شکم‌پر است که مثل دلمه با گوشت چرخ کرده و برنج و گاهی اوقات با جگر و سیر فراوان تهیه می‌شود. این غذا نوعی بورک است که هم بدون گوشت برای شب کریسمس تهیه می‌شود.

سارمی

سارمی یک دلمه بلغاریست که به‌صورت رول‌های کلم تهیه می‌شه و داخل اون رو با گوشت و برنج و چاشنی پرمی‌کنن. سارمی یک غذای محلی و کلاسیک بلغاریست.